Crane Technologies

Crane Technologies on Venäjän johtava torninostureiden valmistaja. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tšeljabinskissa ja tuotantolaitokset Uralilla Nyazepetrovskissa, noin 250 kilometrin päässä Tšeljabinskista. Yhtiön asiakkaita ovat muun muassa rakennuskonevuokraamot ja rakennusyhtiöt.

CapMan Russia teki merkittävän sijoituksen Crane Technologies -yhtiöön huhtikuussa 2010 sen jouduttua vaikeuksiin vuoden 2008 maailmanlaajuisen talouskriisin ja siitä aiheutuneen rakennusalan laman seurauksena. Sijoituksen tavoitteena oli auttaa yhtiötä toipumaan kriisin vaikutuksista ja vauhdittaa sen kasvua merkittäväksi toimijaksi Venäjän torninosturimarkkinoilla. CapManin sijoituksen ansiosta Nyazepetrovskissa vältyttiin useiden satojen työpaikkojen menetykseltä, millä oli suuri merkitys pienessä kaupungissa, jonka talous on suurelta osin torninosturitehtaan varassa.

Sijoituksen taustalla oli paitsi usko Venäjän rakennusalan elpymiseen, myös luottamus yhtiön vahvaan johtoryhmään ja sen tekniseen edelläkävijyyteen venäläisiin kilpailijoihin verrattuna. “Sijoitustiimimme ja yhtiön johto toteuttivat kiinteässä yhteistyössä uudistusohjelman, jonka ansiosta Crane Technologies pystyy tarjoamaan asiakkailleen kattavan valikoiman moderneja nostureita, jotka ovat täysin kilpailukykyisiä länsimaisten valmistajien tuotteiden kanssa. Olemme myös kehittäneet laaja-alaisesti yhtiön hallinnointitapaa”, kertoo sijoituksesta vastaava CapMan Russian partneri Albero Morandi. Yhtiö on tehnyt strategisen päätöksen vähentää riippuvuuttaan rakennusalasta, ja  laajentaa toimintaansa vähitellen teollisuusnostureiden valmistukseen.

Crane Technologies on hyötynyt rakennusalan merkittävästä kasvusta Venäjällä, mitä ovat vauhdittaneet esimerkiksi vuonna 2014 Sotchissa järjestettävät talviolympialaiset. Yhtiö rakentaa parhaillaan maanlaajuista palvelukeskusten verkostoa, jonka avulla se voi tarjota asiakkailleen entistä kattavampaa huoltopalvelua. “Tavoitteenamme on kasvattaa Crane Technologiesista kiistaton markkinajohtaja, joka kiinnostaisi Venäjän kasvumarkkinoille tähtääviä strategisia sijoittajia“, Morandi kertoo.

Lue lisää: www.crantec.ru